LinkedIn: Tips en Adviezen over zichtbaarheid en vindbaarheid

Gepubliceerd op: 16 augustus 2022

LinkedINNetwerken is belangrijk in het sollicitatieproces. LinkedIn is een zakelijk netwerk, waar je enorm gebruik van kan maken. Je kunt jezelf profileren en je kan anderen zoeken én vinden.

Je LinkedIn profiel is als het ware jouw visitekaartje, net zoals je CV (Curriculum Vitae) is. Je kunt jezelf door dit profiel goed op de kaart zetten, zowel voor potentiële werkgevers als opdrachtgevers.

Om goed vindbaar en zichtbaar te zijn, volgen hieronder tips en adviezen voor een professioneel en deskundig profiel.

Er zijn in Nederland meer dan 9 miljoen profielen op LinkedIn. Slechts een klein percentage heeft een professioneel profiel.
Als je Google opent, dan staat LinkedIn altijd bij de 1e drie resultaten. LinkedIn scoort hoog in de zoekmachines. Dus zo belangrijk is een goed profiel en dus de 1e indruk.

Goed vindbaar en zichtbaar op LinkedIN

Een professioneel profiel bevat o.a. de volgende onderdelen:

  • Een goede (zakelijke) profielfoto en een achtergrond foto

Zorg voor een professionele foto. Draag kleding die je ook naar je werk aan zou doen. Kijk recht in de camera en probeer verschillende gezichtsuitdrukkingen. Met je telefoon kan je prima foto’s maken en experimenteren. Kies voor een rustige (liefst witte) achtergrond.

Ook een persoonlijke omslagfoto of achtergrondfoto kan je toevoegen. Dit kan een neutrale foto zijn van iets wat je mooi vindt of bij je past. Je kunt hier ook tekst in plaatsen met bijvoorbeeld op zoek naar …. Het gaat hier om de aandacht op je te vestigen.

  • Een kopregel (ofwel headline)

De kopregel is een pakkend stukje tekst wat onder je naam staat. Degene die zoekt ziet dit als eerste bij je naam. Het is belangrijk om te vermelden wat je doet en in welke vakgebieden je geïnteresseerd bent.

  • Je contactgegevens

 Vul deze zoveel mogelijk.

  • Een URL

Vaak kan dit met je voornaam en achternaam. Hier word je ook bij Google het meeste op gezocht en zo komt je LinkedIn profiel zichtbaar.

  • Info ofwel Samenvatting

Hier staat een samenvatting van wie je bent en wat je te bieden hebt, het is een introductie van jezelf, wat je sterke punten, kwaliteiten en talenten zijn. Waar je naar op zoek bent en wat jij specifiek te bieden hebt voor potentiële werkgevers. Ofwel het is jouw pitch met een call to action.

  • Uitgelicht

Hier kan je linken plaatsen van je belangrijkste media, website e.a. bijdragen.

  • Ervaring

A-chronologisch geef je hier je werkervaringen weer. Precies zo als op je CV.

  • Opleiding

A-chronologische weergave van genoten opleidingen/ cursussen.

  • Vaardigheden

Hier kan je nog extra je vaardigheden vermelden op specifieke vakgebieden. Ook de programma’s waar je bv mee werkt.

Zorg dat mensen je kunnen onderschrijven en aanbevelen op bepaalde kwaliteiten.

  • Vrijwilligerswerk / maatschappelijke activiteiten / interesses

Vul deze zo veel mogelijk. Laat zien dat je ‘meer’ bent, dan allen werkervaring en opleiding.

  • Recruiters laten weten dat je beschikbaar bent

Laat recruiters weten dat je beschikbaar bent. Je kunt de ‘beschikbaarheid’ aanzetten. Niet iedereen kan dit zien, alleen als je een speciaal recruiters LinkedIn profiel bezit. Dus collega’s of werkgevers e.d. kunnen dit niet zien.

Zorg wel dat je profiel op openbaar staat.

  • Zoekmelding instellen

Zoek je een speciale baan. Stel de zoekmelding in en je wordt op de hoogte gehouden van de laatste vacatures.

  • Vacatures zoeken op LinkedIn

Zelf kan je ook actief naar vacatures zoeken op LinkedIn. Als je dit eenmaal gedaan hebt, ontvang je wekelijks van LinkedIn nieuwe updates. Wil je dit niet meer, dan moet je de instellingen aanpassen.

Belangrijkste advies:

Hoe meer onderdelen je allemaal in hebt gevuld, of ‘aan’ hebt staan, hoe beter vindbaar je bent. En hoe meer profielbezoekers, hoe meer je er een relatie mee kunt opbouwen.

Dan is het van essentieel belang op welke woorden je gevonden wilt worden. Wat is jouw expertise, wat maakt wie jij bent.

Je hebt maar éénmaal de kans om de eerste indruk te maken, en dat kan zo maar een LinkedInbezoeker van jouw profiel zijn.

Er wordt geadviseerd om op 5 zoekwoorden gevonden te worden en dat je die 5 woorden ook weer 5 keer moet herhalen in je profiel.
Dus zorg voor een goed zoekwoord in

  • Je kopregel
  • In de achtergrondfoto
  • In het Info gedeelte
  • In de ervaring
  • In de aanbevelingen

Zorg dat je de zoekwoorden wel zorgvuldig kiest en dat een recruiter ook van die woorden gebruik maakt. Soms moet je een synoniemen gebruiken voor je functie en voor je kwaliteiten/competenties.

Door de tips en adviezen goed toe te passen wordt je zichtbaarheid en vindbaarheid groter.

Blijf je profiel steeds updaten, waardoor je nog beter gevonden wordt.

 

Succes met alle tips en adviezen voor een goed professioneel LinkedIn profiel. En vergeet niet met mij te linken!

Heb je vragen, neem contact met me op, ik help je graag als sollicitatie specialist.

Heb je vragen?