‘Ze luisteren niet naar me’: wat kun je doen?

‘Ze luisteren niet naar me’: wat kun je doen?

Merk je dat medewerkers niet goed naar je luisteren, maar weet je niet goed hoe je dat kunt veranderen? Je bent niet de enige die daar last van heeft, het is iets waar veel managers en leidinggevenden mee worstelen.
(en niet alleen die doelgroep, óók je collega’s, familie, vrienden, jij én ook ik soms).

Wat kun je doen om ze beter te laten luisteren, zonder dat je ze dit moet dwingen? Het is de kunst om voor een echte klik te zorgen. Bijvoorbeeld met een paar handige gesprekstechnieken. Voor betere communicatie op de werkvloer, waarmee je ervoor zorgt dat je op een natuurlijke manier meer leiderschap uit zal stralen.

Zorg voor een echte klik

Mensen luisteren naar mensen. Met echte verhalen, op basis van de connectie die ze voelen. Het klinkt als een cliché, maar ook op de werkvloer is het heel belangrijk om een echte klik met anderen te hebben.

Zorg ervoor dat je interesse toont in wie de ander is. Met aandacht voor persoonlijke uitdagingen, ambities en belangrijke situaties. Zonder dat dit betekent dat je elkaar niet af en toe de waarheid kunt vertellen. Toon werkelijke interesse en weet wat medewerkers belangrijk vinden. Dat opent mogelijkheden om ze beter naar je te laten luisteren.
Ben oprecht geïnteresseerd. Stel open vragen en vraag bijvoorbeeld wat ze aankomend weekend gaan doen. Als je verneemt dat er een familiefeest is en ze een weekendje naar zee gaan, is het ook super fijn als je dan na het weekend ook oprecht kan vragen hoe het weekend geweest is.
Investeren in de relatie is belangrijk voor een goede communicatie.

Pas de juiste gesprekstechnieken toe

Daarvoor kun je gebruik maken van een aantal handige gesprekstechnieken. Wist je bijvoorbeeld dat we de automatische neiging hebben om elkaar na te doen?  En wist je dat we elkaar automatisch een beetje meer mogen als de ander net is als jezelf bent?

luisterenSpeel in op de spiegelneuronen van de ander, door die onopvallend te kopiëren. Dit noemen we ook wel ‘spiegelen’. Neem dezelfde houding aan, gebruik dezelfde woorden als de ander en beweeg in dezelfde richting. Dat voelt misschien een beetje onnatuurlijk, maar het is iets dat we automatisch doen als we de ander echt mogen. Met een beetje aandacht zorg je ervoor dat de ander je meteen iets meer mag, waardoor je bouwt aan de band die er nodig is om anderen beter te laten luisteren.

Communicatie op de werkvloer

Als je medewerkers beter naar je wilt laten luisteren, is het belangrijk om de communicatie op de werkvloer te verbeteren. Verbaal en non-verbaal, door stil te staan bij wat je uitstraalt. Daar kunnen we samen aan werken, zodat jij de handvatten krijgt om er op een praktische manier mee aan de slag te gaan.

Een vaak gehoorde klacht van mijn coachklanten is dat ze niet gehoord en gezien worden. Als je dit weet, is het natuurlijk makkelijk om extra aandacht te geven en specifiek goed te luisteren en je communicatie hier op af te stemmen.

Wil jij dit ook kunnen?

Enthousiast en wil je er alles aan doen om medewerkers beter te laten luisteren? Ik kom graag met je in contact. Voor een vrijblijvend persoonlijk inspiratiegesprek, zodat je zelf kunt ontdekken wat ik voor je kan betekenen. Of neem contact met me op en stel je vragen, ik hoor graag van je.

Ontvang gratis e-book ‘7 stappen naar succes en dus naar GOUD’.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Top