Van luisteren naar leren: zo investeer je in jouw medewerkers

Gepubliceerd op: 3 november 2020

luisterenMerk je dat medewerkers niet zo luisteren zoals je zou willen? Zijn ze te eigenwijs om iets van je aan te nemen, terwijl je ze graag iets nieuws wilt leren? Een uitdaging waar veel meer managers mee kampen. Diverse mensen vinden het lastig om de informatie op de juiste manier aan te bieden. Benieuwd hoe je medewerkers kunt prikkelen om wél in beweging te komen? Om iets nieuws te leren of een nieuwe manier van werken te omarmen? De sleutel is betrokkenheid, waarmee je hen betrokkenheid toont die ze activeert om ook naar jou te luisteren.

 

Houd het leuk: een lage drempel

Los van hoe je het brengt is het belangrijk om het goede te brengen. Probeer niet ineens een manier van werken te veranderen, zonder rekening te houden met waar medewerkers aan gewend zijn. Houd het leuk, door de drempel zoveel mogelijk te verlagen. Wil je op een andere manier gaan werken of een toevoeging doen aan de werkwijze? Houd het behapbaar, door kleine stapjes tegelijkertijd op te pakken. Te veel verandering groeit medewerkers snel boven het hoofd, waardoor ze dichtklappen en helemaal niet meer luisteren.

Goed luisteren: toon betrokkenheid

Benieuwd hoe je medewerkers met minder weerstand beter kunt laten luisteren? Het is de kunst om betrokkenheid te tonen. Dat is de makkelijkste manier om ze geïnteresseerd te krijgen en ervoor te zorgen dat je ‘recht van spreken hebt’. Om medewerkers beter te laten luisteren moet je nadenken over tweerichtingsverkeer. Zodra ze ervaren dat je ook naar hen luistert zijn ze eerder geneigd om dat ook terug te doen. Toon betrokkenheid, bijvoorbeeld door ze te vragen naar wat hun idee is bij de werkwijze. Doe daar iets mee of geef ze aan waarom je toch een andere manier voor ogen hebt. Tip: voorkom je dat zonder over hun belevingswereld na te denken verandering oplegt. Dat is de minst goede manier om ze te laten luisteren, omdat niemand zich gehoord of begrepen zal voelen. Het gevolg is weerstand, waar je als leidinggevende of ondernemer weinig tegen kunt doen.

Medewerkers die beter luisteren

Wil je medewerkers die beter luisteren, maar weet je niet goed wat je kunt doen? Ik help je er graag bij, door met je mee te denken als startversneller of businesscoach. Vanuit mijn ervaring help ik je om medewerkers of personeel beter te laten luisteren. Naar de plannen die je hebt en de veranderingen die je wilt doorvoeren. Vanwege de stappen die je maakt, bijvoorbeeld om het bedrijf te laten groeien. Jouw medewerkers beter laten luisteren en benieuwd hoe je dat aanpakt? Ik kom graag met je in contact. Voor een vrijblijvend persoonlijk inspiratiegesprek, zodat je zelf kunt ontdekken wat ik voor je kan betekenen. Of neem contact met me op en stel je vragen, ik hoor graag van je.

Ook interessant voor je:

Heb je vragen?