Hoe voer ik succesvol een sollicitatiegesprek?

Gepubliceerd op: 24 september 2013

SollicitatiegesprekSuper, je mag op sollicitatiegesprek. Je sollicitatiebrief en CV zijn goed en zijn waarschijnlijk uit een (grote) stapel gekozen om nu persoonlijk in een gesprek beoordeeld te worden. Nu komt het er op aan. Je mag in een sollicitatiegesprek jezelf van de beste kant laten zien. Jij wilt de baan. Mogelijk komt bij jou dan de: ” ja, maar …. Hoe verkoop ik me jezelf? Heb ik wel genoeg zelfvertrouwen? Kan ik het wel waar maken?”

Sollicitatiegesprek voorbereiden

Solliciteren is voor 99% voor te bereiden. De meeste vragen kan je verwachten, zoals bijvoorbeeld:
Waarom wil je bij ons bedrijf werken?
Wat zijn je sterke en zwakke kanten?
Vertel eens iets over jezelf?
En zo zijn er nog veel meer vragen te bedenken die een werkgever of personeelsfunctionaris in een sollicitatiegesprek aan je zouden kunnen stellen. Voorbereiden is dan ook het halve werk. Dus ook voor het aankomende sollicitatiegesprek.
Ga bij jezelf maar eens te raden : Wie ben ik, wat kan ik en wat heb ik allemaal te bieden? Aan de buitenkant van je is niet te zien, wat je allemaal in huis hebt. Je zult het in het gesprek moeten vertellen. Een werkgever is geïnteresseerd in jou én aan jou de zet om het te laten zien én horen.

Een paar succesvolle sollicitatie tips:

  • Zet je bescheidenheid overboord en vertrouw op jezelf.
  • Welke complimenten krijg je zoal op een dag?  Wat kan je allemaal goed?
  • De eerste indruk bij binnenkomst is vaak bepalend. Wat straal je uit? Wat laat jij zien?
  • Neem de houding aan van: Ik ben de beste … én de baan is van mij.  Ze kunnen toch geen betere aannemen dan mij!
  • Werk aan je zelfvertrouwen. Je bent het waard.
  • Ben jezelf én ben eerlijk.
  • Als je in jezelf gelooft, gelooft de werkgever ook vast in jou. Laat jezelf zien én horen.

Met zelfvertrouwen en positief gestemd op pad

Goede voorbereiding geeft al een dosis zelfvertrouwen. Luister goed naar wat er gevraagd wordt en geef alleen antwoord op de vraag. Het valt me vaak op dat op een vraag van bijvoorbeeld : Wat is een goede kwaliteit van je? Het antwoord wordt gegeven: Ik kan goed organiseren, maar de planning loopt niet altijd goed.
Dit antwoord is een gemiste kans dus: Hier wordt aangegeven wat er niet goed gaat en daar wordt niet naar gevraagd. Veel beter is het om hier in plaats van één, meerdere kwaliteiten van jezelf te benoemen: bijvoorbeeld: Ik kan organiseren, ik ben flexibel, kan goed in teamverband werken én ik ben zelfstandig. Zo laat je veel en dus meer van je zelf zien én horen.

Heb jij nog meer tips voor het voeren van een succesvol sollicitatiegesprek?
Geef ze door, dan kunnen anderen er ook van profiteren.

Heb je moeite met het voeren van sollicitatiegesprekken?

Ik als TOPcoach en Sollicitatie Specialist kan je (verder) helpen. Neem contact met me op voor bijvoorbeeld begeleiding in je sollicitatieproces.

 

Ook interessant voor je:

Heb je vragen?